۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۴۴

هاشمی عنوان کرد:

وضعیت حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان شکننده است/ جمعیت روستایی نیاز به صیانت دارد

وضعیت حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان شکننده است/ جمعیت روستایی نیاز به صیانت دارد

زاهدان-خبرگزاری مهر: استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت حاشیه‌نشینی در شهرهای استان به ویژه زاهدان بسیار نگران‌کننده و شکننده است و لذا برای پیشگیری از مهاجرت بیشتر باید از جمعیت روستایی صیانت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اوسط هاشمی روز چهارشنبه در جلسه شورای فنی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: متاسفانه 22 درصد از وسعت استان و بیش از 50 درصد جمعیت به عنوان حاشیه نشین و در سکونت گاه های غیر رسمی اسکان دارند که از کمترین امکانات رفاهی و خدماتی محروم هستند.

وی با اشاره به اینکه 51 درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند تاکید کرد: باید از این جمعیت برای پیشگیری از افزایش پدیده حاشیه نشینی صیانت کرد و اعتباری که قرار است برای حاشیه نشنی هزینه شود بخشی نیز برای پایداری اقامت مردم در روستاها به کار گرفت.

استاندار همچنین در این نشست که با حضور مدیران مسکن و راه و شهرسازی، کارشناسان حوزه شهری، معاونان فنی و برنامه ریزی استانداری برگزار شد ابراز داشت: باید تجمیع روستاها در قالب سند توانمند سازی نقاط جمعیتی استان دیده و تهیه شود.

هاشمی بیان داشت: وضعیت فعلی و مشکلات پیش رو در حاشیه شهر های استان و به ویژه شهر زاهدان متوجه مدیران فعلی نیست اما پیشگیری از بحران ها و مشکلات آینده به برنامه ریزی و مدیریت مدیران فعلی وابسته است.

وی افزود: ما نیازمند بازنگری، تغییر، تحول و مدیریت اصولی در سامان بخشیدن به شهرهای خود هستیم و برای ماندگاری روستائیان و پیشگیری از مهاجرت ها باید توجه خود را به سمت روستا ها معطوف کنیم.

وی اظهار داشت: امروز فرهنگ برگرفته از دانش و رو به ترقی است و به همان مقدار نیز خواسته‌های مردم تنوع و وسیع شده است و لذا اگر خواست مردم تامین نشود طبیعی است که میل به مهاجرت افزایش می یابد.

وی گفت: اقتضای رشد و کسب موفقیت برای ایفای نقش و تبدیل شدن به عنصر تاثیر گذار نیاز به تغییر در پاسخ به نیاز های شهروندان و روستائیان دارد.

از معماری اسلامی و بومی در شهرهای استان غفلت شده است

استاندار همچنین در این نشست خواستار توجه جدی به رعایت اصول معماری اسلامی و بومی در شهرهای استان شد و افزود: ما کشوری هستیم که از حیث معماری بسیار غنی و سرشناس هستیم اما نشانی از این مزیت در شهرهای سیستان و بلوچستان دیده نمی شود و گرایش معماری به سمت نماهای پاکستانی و چینی است.

وی ابراز داشت: این موضوع حاکی از آنست که که مدیران شهرسازی در ارایه الگو به مردم در این راستا ضعیف عمل کرده اند.

وی از مدیران خواست با جهت گیری در راستای ظرفیت سازی و با رویکرد بین بخشی به توسعه روستاها بپردازند و بر مبنای آینده نگری امکان زیست جمعی را فراهم سازند.

وی همچنین خواستار تشکیل کارگروه ویژه برای توجه به بافت های فرسوده شد و افزود: باید بازسازی بافت های فرسوده به دلیل ضریب آسیب پذیری بالای استان به طور جدی در دستور کار قرار گیرد و در این راستا اهرم ها و ابزارهای تشویقی متنوعی تعریف شود.

هاشمی تاکید کرد: در این راستا سازمان نظام مهندسی باید معماری شهر را به سمت الگوهای بومی و اسلامی سوق دهد و در این راستا نقش آفرین باشد.

وی در نشست شورای فنی استان همچنین خواستار توجه به زیست جمعی، افزایش امنیت، کاهش هزینه ها و تنوع بخشیدن به ارایه خدمات در شهر های استان شد.

کد خبر 2328440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha